How it's made

22 Jan 2012
blog srebro

Možda se pitate kako nastaju ovako unikadni komadi nakita od srebra, i kakvo je to srebro 999? Ako vas zanima pročitajte do kraja post, otkriću vam tajnu. Prvo, da razjasnim svi komadi nakita od srebra su apsolutno ručno izrađeni, modeliranjem, najbliže bih to uporedila sa, na primer, plastelinom (zbog načina modeliranja) ili glinom koju koriste vajari (zbog konzistencije). Mogli ste već negde da pročitate o srebrnoj glini, a ovaj put sam rešila da podelim manje teorije više prakse.

 

Ovako izgleda pakovanje od 50g srebrne gline (srebrna glina se zove samo zbog načina upotrebe, jer je jako slična glini, (napr.glinamolu) inače to su najfinije čestice srebra pomešane sa organskim jedinjenjem i vodom, koje na temperaturi od 650 stepeni ispare, ostane 99,9% čisto srebro) dakle to nije nikakva glina boje srebra, već pravo srebro i to ne bilo kakvo) unutra su pojedinačno upakovane 2 pločice po 25g, iz razloga, da bi se što duže zadžala vlažnost, kad se načne, ne može da stoji dugo, iz ličnog iskustva, osuši se makar kako ga ja upakovala.

Vidite koliko je 25g, to je sasvim mali komad, dakle u pakovanju su dva ovakva komada a cena oko 130e (cena varira od cene srebra na evropskom tržištu).

Ovde sam slikala komad od kojeg sam napravila privezak, napr. ovde je bilo oko 10g, dok sam pravila privezak glina se sušila, ono što nisam uspela da iskoristim je otišlo u pastu, koja se posle koristi za korekciju pukotina, dobra stvar je što se ipak na kraju sve može iskoristiti, istina, na korekcije ali nema veze, i to je potrebno.

Ovako izgleda pre sušenja.

Ovako posle sušenja. Možete da primetite da je svetlije. Tek kad se dobro osuši, stvrdne, može da se krene sa šmirglanjem, ako je nedovoljno ili suvo ili tanko, pukne, pa imate dodatnog posla i dodatno utrošenog vremena na ponovno lepljenje, i opet sušenje 24h na sobnoj temperaturi...

Šmirglanje počinje sa najgrubljom šmirglom.

Zatim finijim brusnim papirom.

Na kraju sa ultra finim brusnim papirom. Gde srebro posle pečenja i poliranja dobije visoki sjaj. Ako ne želite visoki sjaj, nemojte koristiti ultra fine brusni papir.

Ja od kako sam dobila rotacionu bušilicu, nema komada srebra koji ne doteram sa njom, sa njom bušim rupe, grublje nepravilnosti doterujem, i neretko graviram upravo ovom spravom.

Pečem brenerom. Ovako izgleda finalni proizvod, tek nakon što se dobro četkom isčetka, izpolira, i napr. ova leva strana patinira. (Patiniranje je proces ubrzavanja oksidacije srebra, postiže se sumpornom jetricom (kako je prevedeno na naš jezik) liver of sulfur, razblažen sa toplom vodom. Zanimljivo je to što srebro prolazi kroz faze oksidacije pri čemu se izdvaja prelep spektar boja koje se ne mogu videti kada ono prirodno oksidira u reakciji sa kiseonikom, moram da napomenem proces je nepredvidiv, i nema se kontrola nad tim, tako napr, imam par komada nakita koje nikad (verujem da nikad) više neću upeti da ponovim. Tako napr. ovaj list

privezak list

ili ovaj broš

broš

U radu sa srebrnom glinom postoji jedan paradoks. Raditi brzo a proces izrade traje 2-3 dana. Često nailazim na pitanje: "kako to da mora da se radi brzo a onda dobijemo informaciju da je prsten koštao 30e jer je pravljen 2dana". Naime radi se o tome da se srebrna glina zbog svog svojsvenog sastava brzo suši, tako da se mora brzo reagovati, da ne bi nastale pukotine, koje su kasnije naporne, teško se popravljaju, i daju notu nesavršenstva komadu nakita (dobro nekad baš to tražimo). Zatim je zaista potrebno strpljenje, jer proces sušenja kao što sam već pomenula traje 24h na sobnoj temperaturi, kad možete da krenete sa šmirglanjem dodavanjem detalja u zavisnosti od komplikacije komada nakita koji pravite, to može da potraje i do nedelju dana... Možete ubrzati proces sušenja fenom, ja lično nemam lepo iskustvo, jer ne znam da ocenim koliko dugo treba da sušim, neretko su mi neuspeli komadi pripisani fenu.

Nadam se da sam vam bar malo približila misteriju nastanka srebra bez topljenja.